

















LOCATIE: ZELZATE
BOUWHEER: GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
TIMING: 2015-2022
BUDGET: Fase 1 - 3.316.954 euro (opgeleverd)
Fase 2 - 1.988.585 euro
STATUS: Fase 2 gunning
Het masterplan voor de scholencampus in Zelzate is het winnend ontwerp van een wedstrijd die het GO! organiseerde. Het schooldomein is ruim en groen en voorzien van allerhande bebouwing.
Historische gebouwen, waaronder een monument, staan geruime tijd leeg en verkrotten stilaan, de bestaande basisschool is niet flexibel en niet energiezuinig en werd in het verleden aangevuld met verouderde containers en paviljoenen in bedenkelijke staat.
Vanuit het karakter en de kwaliteiten van de beschikbare infrastructuur werd een masterplan uitgewerkt dat uitspraak doet over afbraak, renovatie, restauratie en nieuwbouw binnen het voorziene budget.
Door middel van ontwerpend onderzoek komen we tot een stappenplan dat zal leiden tot een kwalitatieve schoolomgeving, met uitstraling naar de volledige buurt.
Het GO! heeft momenteel zeer weinig referentieprojecten voor de omgang met en de herbestemming van erfgoed. We hopen dan ook met deze realisatie een steentje bij te dragen in de omgang met historische gebouwen.
Bij een eerste analyse van de scholencampus aan de Leegstraat vallen 2 belangrijke zaken op:
1. Op de site is er een kapitaal aan gebouwen en aan open ruimte beschikbaar. Er zijn bijgevolg veel mogelijkheden om te komen tot kwalitatieve en duurzame scholenbouw
2. Het beschikbare potentieel van de site wordt momenteel niet benut:
we zien dat
- functies versnipperd zijn
- ruimte gefragmenteerd is
- waardevolle monumentale gebouwen leeg staan
- het historische schoolpark ontoegankelijk is
Bij de uitwerking van ons voorstel laten we ons leiden door 4 principes:
1. De kwaliteit van het bestaande patrimonium: eenvoudige structuren, licht en ruimte, duurzame, onderhoudsvriendelijke materialen. Dit biedt de kans om met het beschikbare budget meer te doen dan het gevraagde programma.
2. De keuze om geen spektakelarchitectuur te brengen, maar weloverwogen, cruciale ingrepen
3. De manier van werken met het Monument: dit gebouw krijgt zijn 19de eeuwse uitstraling en grandeur terug. Het wordt opnieuw het gezicht van de school
4. Er wordt een masterplan opgemaakt dat als leidraad kan dienen voor de ontwikkeling van de volledige basisschool.
Het eindresultaat van dit masterplan omvat:
Renovatie en restauratie van het bestaande historische patrimonium om refter en keuken, lagere school, administratie en directie en een polyvalente ruimte te herbergen.
In een nieuwbouw onder een speels hellend dak aan de straatzijde worden de kleuterklassen voorzien, in het verlengde van het Monument.
De groene omgeving van de school wordt opgewaardeerd door de buitenaanleg: naast de speelplaatsen voor lagere en kleuterschool is ook de renovatie van de parktuin voorzien, de aanleg van de groene strip als doorwaadbare scheiding tussen basisschool en middelbare school en een ontdekkingstuin met moestuin, prairietuintjes en een boomgaard.
Het resultaat van dit masterplan is een basisschool waar de functionele en ruimtelijke relaties duidelijk gestructureerd zijn, niet alleen de gebouwen, maar ook de groene ruimte. De vernieuwde situatie zal toelaten de gebouwen breed te gebruiken.